COUNTER

free hit counter

FOLLOWERS

SPONSORED BY





Thursday, July 1, 2010

Saja Nak Test Bagi Tutorial Photoshop =]

salam...aduhh,,tak de idea nak update la plak..nak citer pasal apa ye..hmm pagi tadi aku jalan-jalan di alam maya macam biasa..serang incik nuff yang "bangun awal"..huhuhu..pastu aku update Tiki Resort kat fb..makin maju pulau buatan sendiri aku tu..hihi..bila aku dah boring,aku cari lagi tutorial photoshop kat internet..banyak jugak la aku download..tunggu masa je aku nak praktikkan semua tu..harap-harap berjaya la..huhu..haa rasa macam nak bagi tutorial plak la..kat sini aku nak cuba bagi tutorial untuk buat ZOOM LENS..aku dah cuba da..alhamdulillah la berjaya..



Teknik menggunakan Zoom Blur ke atas imej untuk mendapatkan kesan dramatik. Kaedah ini menggunakan layer mask (lebih baik daripada cara eraser).

Buka foto pilihan anda di dalam Photoshop.

  • Duplicate layer Background, tekan Ctrl + J.

  • Applykan filter Radial Blur ke atas layer yang baru diduplicate tadi.
  • Klik menu Filter > Blur > Radial Blur. Pilih Blur Method: Zoom dan setkan nilai Amount yang sesuai. Untuk contoh ini saya setkan pada 80. 
  • Sekiranya, kesan Zoom Blur terlalu kasar anda boleh menggunakan Filter > Noise > Despeckle untuk mengurangkan kesan ini. Applykan beberapa kali sehingga berpuas hati.

  • Kemudian, klik pada ikon add layer mask di bahagian bawah panel layer.
  • Tujuan menambah layer mask adalah untuk ‘menghilangkan’ bahagian layer 1 supaya subjek menjadi lebih fokus (jelas). 
  • Sekarang, setkan warna hitam sebagai Foreground Color. Tekan huruf ‘D’ dan kemudiannya huruf ‘X’. 
  • Dengan menggunakan Brush Tool, sapukan warna hitam ke atas layer mask di bahagian tengah imej iaitu pada bahagian yang anda ingin dapatkan fokusnya kembali. Sapukan sehingga anda berpuas hati dengan hasilnya. 

  •  Siap ! 

info dari Sifoo.com
 


okelah..jom cuba :)
nak g asar jap..
till then..
*adios,salam*


2 comments:

k.i.w.i said...

oh cool.lme dah tak godeh adobe ni since dip 2008 .hoho
nice!

saya_arief said...

smart..

nuff